Schooltuin

Een nieuw schoolplein

We hebben het schoolplein van de Bernhardschool behoorlijk aangepast. Van de 1.500 tegels zijn er zo'n 1.000 tegels uit gegaan. Er zijn natuurlijke elementen en beplanting gerealiseerd. Daarnaast hebben we een Wadi aangelegd. Er is een mooie ruimte ontstaan voor het geven van buitenlessen, onder andere door de oude tegels te hergebruiken om daar een buitenklas (amfitheater) van te bouwen.

Door de vergroening van het plein en het beplanten van het plein ontstaat veel meer biodiversiteit. In de beplanting zijn keuzes gemaakt voor aantrekkelijke planten voor vogels, bijen en andere insecten.  Bij de keuze van speeltoestellen is rekening gehouden met het gebruik van natuurlijke materialen. Denk hierbij aan een omgevallen boom als speeltoestel, of een schommel van natuurlijke materialen. 

De schooltuin als bron van inspiratie

Onze schooltuin bestaat uit twee delen: de ontdektuin voor de kleuters en de educatieve tuin voor groep 3 t/m 8. De school wil met beide schooltuinen de leerlingen een inspirerende omgeving bieden waarin onder begeleiding van de leerkrachten ‘ levend leren’ uitgangspunt is.

Dit past bij onze onderwijsvisie waar ontwikkelingsgericht onderwijs een belangrijke plaats innemen. Het ontdekkend en betekenisvol leren staan daarbij centraal. Ook het zelfstandig werken en het coöperatief leren zijn belangrijke doelen.

De kleuterontdektuin

De boeiende ontdektuin naast onze school biedt de kleuters veel uitdagingen. Het is een schatkamer voor zintuiglijke ervaringen. Ze worden in een natuurlijke tuin geprikkeld tot het ontwikkelen van eigen spel en creativiteit. Dit stimuleert de fantasie. Er is veel te ontdekken en te onderzoeken: de wisseling van de seizoenen, eigenschappen van dieren, planten en materialen.

Door lekker in de natuur bezig te zijn leren kinderen de natuur te waarderen en hiervoor verantwoordelijk te zijn.

Behalve dat buiten spelen leuk is voor jonge kinderen, is het van belang dat ze natuur in hun eigen omgeving beleven. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat natuurbeleving een positieve invloed op ze heeft.

Buiten spelen en leren helpt gedragsproblemen te verminderen en concentratie en leerprestaties te bevorderen! Tegelijk wordt de motoriek van de kinderen gestimuleerd. Veel en divers bewegen is voor deze ontwikkeling essentieel.

De educatieve tuin

Vanaf groep 3 heeft elke klas een eigen moestuin. De educatieve tuin daagt kinderen uit tot leren door middel van onderzoek en door het zorgen voor planten en bloemen. Het is leren door natuur en leefomgeving: de natuur als ‘buitenklas’ met een grote rijkdom aan ‘leermiddelen’.

In de tuintjes gaan de kinderen zelf planten en bloemen kweken. Het is belangrijk dat de kinderen vaardigheden aanleren om de tuin te onderhouden en onderzoek te doen.

Share by: